sunnuntai 23. tammikuuta 2022

Ei se tule pakottaen vaan leikitellen


Itselläni on aina ollut luontaista tehdä asiat täysillä, jopa pakottaen, hammasta purren ja totisesti. Olen myös aina ollut melko kova stressaamaan asioita. Tämä johtikin kolmekymppisenä jonkinlaiseen burn outiin kun työt, perhe-elämä, pakonomainen sijoittaminen ja urheilu oli liian rankka kombinaatio. Nyt minusta tuntuu, että olen oppinut jotain olennaista niin urheilusta kuin elämästä laajemminkin. Näemmä se vaati kohdallani jonkinlaisen loppuun palamisen. 

Nuorena saatoin harrastaa urheilua vaikka kuinka paljon/kovaa eikä se johtanut totaaliväsähtämiseen. Näin hieman vanhemmalla iällä urheilu taisi olla se, joka lopulta romahdutti korttitalon. Treenasin kertakaikkiaan liian kovaa, varsinkin siihen nähden, että elämässä oli uusia stressin lähteitä. Lopulta kroppa meni töissäkin helposti ylikierroksille. Kroppa ilmeisesti kylpi kroonisesti stressihormoneissa. 

Viime ajat olen opiskellut pitkästä aikaa urheilufysiologiaa ja erinäisten fyysisten ominaisuuksien kehittämistä. Näiden periaatteiden soveltaminen omissa harjoituksissani on mielestäni selvästi vähentänyt kokemani stressin määrää niin urheillessa kuin töissäkin. Arjessakin minulla on täten enemmän energiaa. Miten siis tulisi urheilla oikein?

Yksi tärkeimpiä periaatteita on, ettei kehoa voi pakottaa mihinkään. Väkisin pakottamalla seuraa joko loukkaantuminen tai ylikunto. Urheilun ei pitäisi olla niinkään uuvuttavaa, vaan energiaa antavaa. Treenin jälkeen tulisi olla melko paljon vielä voimia jäljellä ja aika energinen olo. Treenaamisessa ei pidä ajatella lopputulosta, vaan keskittyä vain suorituksen taidolliseen kehittämiseen. Kestävyysurheilussa pitää harjoitella usein alhaisilla sykealueilla. Voimalajeissa pitää harjoituksia tulla tiheästi ja keskittyä laadukkaisiin toistoihin ilman liiallista puristamista ja revittelyä. Harjoittelun tulisi olla enemmänkin leikittelyä äärirajoja koettelevan puurtamisen sijaan. Hyvä harjoitus on kuin meditaatiota. Mielen tulee olla tyyni ja kehon rento. Kun tällaisia harjoituksia toistaa tarpeeksi usein, keho adaptoituu ajan myötä rasitukseen ja tulee kyseisen ominaisuuden suhteen yhä vahvemmaksi ja paremmaksi. Kehittyminen tulee siis yllättävän helpolla. Pakottamalla homma tyssää nopeasti seinään. Keho adaptoituu vain, jos sen kanssa tekee yhteistyötä. Suostuttelu ja kiusoittelu on pakottamista paljon tehokkaampi strategia.

Nykyään ihmiset ovat niin kiireisiä, että urheilulle varataan liian vähän aikaa ja treenit vedetään liian kovaa. Kroppa ei koskaan kunnolla palaudu ja kierre on valmis. Treenaamisesta tulee ahdistava stressitekijä. Lisäksi Hollywood-elokuvat (Rockyt jne) ovat luoneet vääristyneen kuvan harjoittelusta. Esimerkiksi pikajuoksijat eivät juuri koskaan treeneissä juokse 100m täysillä. Täysillä treenaaminen kun ei kehitä, paitsi silloin, jos se osataan sijoittaa harjoitusohjelmassa juuri oikeaan kohtaan. Jos tätä ei osaa, ei kannata edes lähteä yrittämään. 

Treenaamisessa (ja elämässä?) tulisikin keskittyä tavoitteiden sijaan oikeaoppiseen tekemiseen. Tavoitteet saavuttaa, jos on saavuttaakseen. Vähän samaa ilmiötä olen huomannut sijoitusbloggaajien suhteen: aika monessa blogissa on viime aikoina asetettu tuottotavoitteita tälle vuodelle. Valitettavaati osakemarkkinoiden tuottoihin ei sijoittaja pysty vaikuttamaan. Sen sijaan voi pyrkiä vaikuttamaan omaan säästöasteeseensa ja siihen, paljonko vuoden aikana sijoittaa. Palkkaankin voi useimmiten vaikuttaa. Lopputulos on kuitenkin herra Markkinan hallussa. Kieltämättä syyllistyn kaikenlaiseen spekulaatioon itsekin aivan liikaa…

Yritän urheilun saralla (uudelleen)oppimiani asioita soveltaa jatkossa myös työelämässä. Koitan olla stressaamatta turhia ja yritän tehdä asiat rennosti/huumorilla ja omalla painollaan ilman väkinäistä pakottamista. Yritän olla tyyni ja keskittyä hetkessä olemiseen.

Niille, jotka eivät urheile, haluan sanoa, että on todella helppoa päästä hyvään fyysiseen kuntoon. Pitää vain olla pitkäjänteinen, tehdä asiat melko fiksusti ja varata harjoittelulle tarpeeksi aikaa. Siitä kannattaa tehdä lähes päivittäinen rutiini (vähän mutta usein). Jos koet liikunnan/urheilun liian rasittavaksi, olet liikkunut täysin väärin (treenannut liian kovaa ja/tai liian paljon). Hyvä fyysinen kunto on oikeasti niin sanottu low-hanging fruit. Kannattaa poimia se. Harvoja asioita elämässä saa niin helpolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Tärkeimmät asiat sijoittamisessa(ni) - Vanhat kirjoitukseni yksissä kansissa

  Kokosin tähän blogikirjoitukseen seitsemän vanhaa blogikirjoitustani. Ne sisältävät mielestäni tärkeimmät asiat, joita sijoittajan tulisi ...

Suosituimmat tekstit